Opit soittamaan!

Oppaat

Opit soittamaan! -opaan ohjeiden ja harjoitusten avulla opit soittamaan. Voit edetä oppaan soittoharjoituksissa itsenäisesti, mutta opas kannustaa myös opiskelemaan ja musisoimaan yhdessä. Opitsoittamaan.fi -sivustolta löytyy oppaasta irrotettuja tehtäväsivuja ja oppimista tukevia videoita, joiden avulla pääset harjoittelun alkuun. Opit soittamaan! -oppaat tulevat saataville myöhemmin tälle sivustolle. Opit soittamaan! – Piano, kitara, basso ja rummut tutuksi on yleisopas, joka neuvoo perusteet bändisoitinten soitossa. Yleisopas sopii lapsille, jotka haluavat kokeilla eri soitinten soittoa. Erityisen hyvin opas myös sopii kouluun musiikin opetuksen tueksi. Koulussa oppilailla on mahdollisuus kokeilla usempia soittimia ja soittaa eri kokoonpanoissa musiikkituntien yhteydessä tai välituntisin. Eri soittimia käsittelevissä osioissa harjoitellaan samoja lauluja, joka mahdollistaa yhteissoiton heti ensimmäisistä harjoituksista alkaen. Kun innostus syntyy ja oppilas kiinnostuu jostakin soittimesta, opiskelua voi jatkaa kyseiseen soittimeen liittyvän syventävä oppaan avulla. Syventävät oppaat pianosta, kitarasta, bassosta ja rummuista ovat työn alla. Yleisoppaan harjoitukset ovat samat kuin syventävän vihkon ensimmäiset harjoitukset. Näin opiskelu jatkuu sulavasti siirryttäessä alkeisoppaasta laajempaan yhtä instrumenttia käsittelevään oppaaseen. Miten Opit soittamaan! -oppaat toimivat? Opit soittamaan -materiaaliin liittyy muutama “pedagoginen” oivallus, jotka soitonoppimisprosessia ohjaavan on hyvä tiedostaa. 1) Opaat on rakennettu niin, että rima soittamisen aloittamiseen, oppimiseen ja omasta osaamiseta innostumiseen on laskettu mahdollisimman alas. Helpon aloitustehtävän soittaminen luo pystyvyyden tunteen, josta innostus nousee. Materiaalissa teoria opittaan soittamisen lomassa tarpeen mukaan. 2) Oppimisen kannalta on keskeistä, että opiskelijalla on mahdollisuus rauhassa kokeilla soitinta kirjasen ohjeita seuraten. Kouluympäristössä, jossa monestikaan ei ole soitinta jokaiselle oppilaalle, aikaa harjoitteluun voi järjestää organisoimalla vastuullisille oppilaille välituntiharjoittelumahdollisuuksia ja järjestämällä oppitunneille tilanteita, joissa on vuorotellen mahdollista rauhassa harjoitella soittamista. 3) Kirjaset on kuvitettu mahdollisimman havainnollisiksi. Yleensä alakouluikäinen oppija pystyy opiskelemaan itsenäisesti vihkon avulla. Lisäksi videot toimivat tukena oppimisessa. Heikommalla keskittymiskyvllä varustettu oppilas saattaa tarvita ensimmäisissä harjoituksissa myös paikan päällä tapahtuvaa ohjausta. Yleensä alkukankeuden jälkeen tällainenkin oppilas oppii käyttämään materiaalia itsenäisesti. Ohjauksessa kannattaa käyttää apuna harjoituksissa pidemmällä olevaa toista oppilasta. 4) Opi soittamaan -opetusvihkosarjassa ei harjoitella ensisijaisesti jonkun soittimen soittamista, vaan yleensä musisiointia. Tämä aloitusopas ja eriliset soitinkohtaiset oppaat on rakennettu niin, että oppilaat pääsevät mahdollisimman pikaisesti musisoimaan yhdessä. Tavoite on innostua musiikista. Enemmän käytännön vinkkejä mukavan musiikillisen pöhinän luomiseen kotona tai koulussa löytyy jatkossa nettiosoitteesta: www.opitsoittamaan.fi.